Jak wiadomo silniki wysokoprężne działają nieco inaczej niż silniki benzynowe. Różnią też się nieznacznie budową. Jedną z różnic jest to, że zamiast świec zapłonowych stosowane w nich są świece żarowe, które są niezbędne do uruchomienia silnika szczególnie podczas niskich temperatur. Z czego to wynika? Jeśli na dworze panują niskie temperatury konieczne jest wstępne podgrzanie komory spalania.
Świece żarowe – po co są?
Umożliwia to zainicjowanie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Do tego właśnie służą świece żarowe. Głównie chodzi tutaj o temperaturę powietrza, które jest zasysane do komory spalania. Aby możliwe było uruchomienie silnika musi ono osiągnąć minimum 350 stopni Celsjusza. Jak widać, gdyby nie świece żarowe byłoby to po prostu niemożliwe. Są one w stanie podgrzać powietrze w komorze spalania do optymalnej temperatury nawet w kilka sekund. Czasami jest to kilkanaście sekund, jednak na ogół wszystko odbywa się w bardzo szybkim tempie. Pamiętajmy, że widoczne jest to na desce rozdzielczej. Gdy przekręcamy kluczyk ukaże nam się kontrolka świec żarowych, czyli najpewniej spirala. Silnik możemy uruchomić dopiero wtedy, gdy ona zgaśnie i jest to dla nas informacja, że powietrze zostało podgrzane. Zimą ten czas będzie dłuższy, a z kolei latem kontrolka zniknie praktycznie od razu. Pamiętajmy, że podczas jazdy świece żarowe nie pracują i jeśli wtedy zapali nam się wspomniana kontrolka niezbędna jest wizyta w serwisie.
Świece żarowe – kiedy wymieniać?
Typowymi objawami zewnętrznymi świadczącymi o tym, że świece żarowe kwalifikują się do wymiany są zazwyczaj utrudniony rozruch silnika w niskich temperaturach oraz kopcenie z rury wydechowej. Warto wiedzieć, że do wymiany świec niezbędny jest specjalny klucz dynamometryczny. Co więcej zazwyczaj dostęp do nich jest trudny i najczęściej niezbędny jest demontaż osłony silnika. Jeśli chodzi o koszt samej wymiany w warsztacie to zazwyczaj będziemy musieli zapłacić za to ok. 20 zł za sztukę, jednak pamiętajmy, iż czasami świece są ukręcone lub po prostu ciężko je wykręcić, a co za tym idzie cena usługi wzrośnie.
Świece żarowe – tanie czy drogie?
Jak jest z cenami samych świec? Wszystko zależy od producenta i jakości wykonania. Rozbieżności są bardzo duże i mogą kosztować od 50 zł nawet do 200 zł za sztukę. Jednak nie zalecane jest kupowanie tych najtańszych, ponieważ w niektórych przypadkach się ukręcają, łamią czy nawet powodują poważne uszkodzenia silnika, a także zwarcie w instalacji elektrycznej. Dobrym rozwiązaniem jest kupno świec żarowych w ASO – u producenta samochodu. Zostaną one dobrane pod konkretny model, jednak koszt zakupu będzie znacznie wyższy. Jeśli nie chcemy wydawać tyle pieniędzy to na rynku istnieje wile dobrych firm produkujących części zamienne – w tym świece żarowe. Koszt ich zakupu będzie na pewno niższy niż w ASO, a często niewiele różnią się, jeśli chodzi o jakość czy wytrzymałość.