Obecnie na światowym rynku dostępnych jest wiele pojazdów z solidnymi silnikami. Bez wątpienia jedną z najlepszych marek jest Audi. Uważa się ją za najchętniej sprowadzaną do Polski z zagranicy. Jedna co wpływa na taki stan rzeczy? Przede wszystkim trwałość poszczególnych podzespołów. Które z silników od niemieckiego producenta są najlepsze?
Silnik 1.8 Turbo, czyli moc i solidność
Po pierwsze godny uwagi jest 1.8T. Według wielu przy tych osiągach zużycie paliwa jest stosunkowo niskie co można uznać bez wątpienia za duży plus. Ponadto na polskim rynku mamy bardzo dobry dostęp do części zamiennych. Dużą zaletą tej jednostki jest przede wszystkim trwałość oraz duża podatność na tuning, ponieważ potrafią one wytrzymać nawet 300 KM. Pamiętajmy, że został on zastosowany również w samochodach marki Skoda, Seat czy VW, a nawet użyto go w przemyśle. Dodajmy, iż silnik wyposażono w kuty stalowy wał korbowy oraz aluminiową głowicę. Za sprawą pośredniego wtrysku paliwa jednostka ta idealnie współpracuje z instalacją gazową, a bez płynów waży zaledwie niecałe 150 kg. Jeśli jesteśmy już przy spalaniu to wynosi ono ok. 11 litrów w cyklu mieszanym.
Silnik 2.4 V6 trwały i idealny do LPG
Kolejna z propozycji to silnik 2.4 V6. Na początku wspomnijmy od razu o tym, że jeśli chcemy się na niego decydować to najlepiej, aby była to wersja do roku 2005. Jak widać jest to dość duża pojemność, dlatego na niskie spalanie nie ma co liczyć. Musimy przygotować się na to, że 10l/100 km w tym przypadku to norma, jednak nie każdy przejmuje się tym ile płaci za paliwo. Silnik ten właściwie miał dwie generacje – pierwsza z nich, a więc ta przed 2004 rokiem posiadała 30 zaworów, czyli po 5 na każdy cylinder. Kolejna generacja to już 24 zawory, jednak to nie wszystko, bo zdecydowano się na zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa czy łańcuchów rozrządu. Jeśli chodzi o zalety to pierwsza wersja idealnie współpracuje z LPG. Odsłona po modernizacji często miała problemy z układem rozrządu, a także założenie instalacji gazowej jest dość kosztowne.
Legendarny 1.9 TDI
O wspomnianym silniku 1.9 TDI słyszał chyba każdy – można powiedzieć, że jest to legenda motoryzacji. Był produkowany od roku 1991. Na rynku pojawiało się wiele wersji tej jednostki i każda z nich charakteryzowała się solidnym wykonaniem. Najlepsza była odsłona z 90 KM na pokładzie. Zastosowano tam pompę rozdzielaczową, a także jednomasowe koło zamachowe czy turbinę o stałej geometrii. Wiadomo, że awarie czasami się zdarzały, jednak najczęściej wynikały one z wysokiego przebiegu, a nie z wady fabrycznej. Mamy też oczywiście mocniejsze i nowsze wersje tych silników, ale trzeba przyznać, że nie są one już tak bardzo trwałe. Pojawiło się w nich wiele problematycznych rozwiązań takie jak np. DPF. Właśnie dlatego decydując się na zakup pojazdu z tym silnikiem warto wybierać nieco starsze roczniki.