Świece zapłonowe w silnikach benzynowych to jeden z podstawowych elementów. Bez nich uruchomienie jednostki byłoby po prostu niemożliwe. Jeśli silnika nie dałoby się uruchomić jazda również byłaby niemożliwa. Zatem jak widać są one bardzo istotne. Ich zadaniem jest wytworzenie iskry niezbędnej do wybuchu mieszanki. Myślę, że nie wszyscy zdajemy sobie sprawę w jak ekstremalnych warunkach muszą pracować – czasami jest to nawet 1000 stopni Celsjusza, a napięcie jakie panuje w całym układzie to 40000 woltów. Jednak dla świec nie jest to żadnym problemem. Do ich poprawnego działania niezbędna jest regularna wymiana.
Objawy zużytych świec
Wytrzymałość często zależy od producenta, ale również od warunków w jakich na co dzień eksploatujemy nasz pojazd. Jeśli głównie jeździmy po mieście wytrzymają one mniej niż gdybyśmy przemieszczali się tylko autostradami. Jakie mogą być objawy zużytych świec zapłonowych? Pierwszy i zupełnie podstawowy z nich to podobnie jak w przypadku świec żarowych problem z rozruchem pojazdu. Ponadto samochód może mieć mniej mocy czy szarpać podczas przyspieszania, a także może być to nierówna praca silnika.
Rodzaje świec zapłonowych
Powiedzmy sobie teraz o rodzajach świec zapłonowych. Na rynku znajdziemy świece irydowe, platynowe oraz standardowe. Różnica między nimi jest głównie w elektrodach. Świece standardowe możemy kupić już za mniej niż 10 zł za sztukę, natomiast świece irydowe to wydatek ok. 15 zł. Różnica w cenie między tymi dwoma rodzajami jest niewielka, jednak różnica w wytrzymałości może być spora, bo na świecach standardowych możemy przejechać nawet o połowę mniej kilometrów niż na świecach irydowych. Ostatnia grupa, czyli świece platynowe posiadają platynową elektrodę, a koszt ich zakupu zaczyna się od 30 zł za sztukę. Jednak tutaj niektórzy producenci deklarują, że możemy na nich przejechać nawet 100 tys. km. Ważna jest także ilość elektrod, dlatego przed zakupem warto się dokładnie zorientować jaka ilość elektrod wymagana jest do naszego silnika.
Nie warto oszczędzać na świecach
Jak widać różnice w cenie nie są aż tak bardzo duże, a najlepsze z nich wytrzymają o wiele więcej kilometrów niż te najtańsze. Ważny jest również producent świec i zdecydowanie nie warto decydować się na te najtańsze świece, ponieważ mają o wiele mniejszą wytrzymałość, a w skrajnych przypadkach mogą nie przejechać nawet 10 tys. km. Interwał wymiany świec zapłonowych szacowany jest na ok. 30 tys. km. Za komplet świec dla czterocylindrowego silnika zazwyczaj musimy zapłacić ok. 100 zł. Coraz bardziej powszechne staje się stosowanie przez kierowców tylko świec platynowych, ponieważ jest to idealny stosunek ceny do jakości. Za wymianę świec zapłonowych zapłacimy zazwyczaj nie więcej niż 50 zł za komplet. Cała czynność trwa maksymalnie godzinę. Warto wspomnieć o tym, że przy okazji wymiany świec zapłonowych warto sprawdzić stan przewodów i ewentualnie również je wymienić – oczywiście, jeśli takie występują.