ABS, ESP, ASR – Co te systemy oznaczają?

Nowoczesne samochody wyposażane są przez producentów w wiele różnego rodzaju systemów, które mają za zadanie zapewnić nam bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. O ile jeszcze jakiś czas temu samochód wyposażony w takie systemy jak ABS, ESP czy ASR był uważany za luksusowy o tyle dzisiaj jest już to po prostu pewnego rodzaju standard. Przyjrzyjmy się zatem bliżej każdemu z trzech wymienionych systemów.

System ABS – po co?

Zacznijmy od systemu ABS. Jak działa i jaką spełnia funkcję? Jest to system, który ma za zadanie uniemożliwiać zablokowanie kół podczas nagłego i ostrego hamowania oraz np. na śliskiej nawierzchni. W rzeczywistości system ten działa na zasadzie zmniejszania ciśnienia w układzie hamulcowym. Dzięki czemu koła ślizgają się, jednak tylko przez krótki czas, a cały proces podczas ostrego hamowania powtarzany jest bardzo szybko przez co kierowca w ogóle go nie odczuwa. Pozwala nam to na zachowanie stabilności samochodu podczas hamowania oraz utrzymać kierowalność samochodu. Z systemem ABS nawet podczas ostrego hamowania jesteśmy w stanie delikatnie skręcać autem. Warto wiedzieć, że system ABS wywołuje delikatne drgania pedału hamulca i jego wypychanie podczas nagłego wciśnięci. W takiej sytuacji wielu kierowców odpuszcza, a jest to błąd, bo powinno się wciskać pedał jeszcze mocniej. Podczas tego procesu pamiętajmy również o wciśnięciu pedału sprzęgła, aby silnik nam nie zgasł. Pozwoli nam to również na skrócenie drogi hamowania.

System ESP – do czego służy?

Jest to elektroniczny program stabilizacji jazdy. Od 2011 roku seryjnie montowany we wszystkich pojazdach jako obowiązkowe wyposażenie. Jest on pomocy w przypadku, gdy chcemy wejść w zakręt ze zbyt wysoką prędkością lub wpadamy w poślizg. Wykrywa on to już we wczesnej fazie próbując utrzymać właściwy tor jazdy. Wystarczy nawet gwałtowny ruch przy zmianie pasa, aby system ten został uaktywniony. Całość składa się z pompy hydraulicznej, wielu czujników oraz modułu sterującego. Czujniki mają za zadanie mierzyć prędkość pojazdu oraz kąt skrętu kierownicy. Wszystkie te informacje przesyłane są do modułu elektronicznego ESP, dzięki czemu określany jest właściwy tor pojazdu.

System ASR – wiele korzyści

Systemy ASR, ESP - kontrola trakcji i stablizacja toru jazdy
Systemy ASR, ESP – kontrola trakcji i stablizacja toru jazdy

Na początku skupmy się na zasadzie działania systemu ASR. Jest on połączony z systemem ABS, a co za tym idzie występuje tylko i wyłącznie w pojazdach, które ten system posiadają. Najprościej mówiąc zapobiega on ślizganiu się kół podczas gwałtownego ruszania. W momencie, gdy czujniki wykryją poślizg któregoś z kół zostaje ono wyhamowane. Dodatkowo komputer ogranicza moc przez co poślizg jest jeszcze mniej prawdopodobny. Warto wiedzieć, że system ten działa tylko przy najniższych prędkościach. Co ciekawe ogranicza on zużycie opon oraz elementów układu napędowego, które podczas gwałtownego startu są mocno obciążone. Dzięki niemu również prawdopodobieństwo utraty sterowności nad pojazdem na mokrej nawierzchni spada w dół. Jak widać wszystkie trzy systemy dbają o nasze bezpieczeństwo na drodze, a co więcej każdy z nich jest obowiązkowym elementem wyposażenia każdego współczesnego pojazdu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *