Posiadając własny samochód zawsze musimy liczyć się z tym, że prędzej czy później ulegnie on awarii. W niektórych przypadkach trudno jest odróżnić awarię od prawidłowej pracy silnika. Jednym z przykładów mogą być falujące obroty czy też po prostu podwyższone. Gdy motor jest zimny wyższe obroty są zjawiskiem naturalnym. Ma to na celu szybsze osiągnięcie optymalnej temperatury. Co w przypadku, gdy obroty skaczą nawet do kilku tysięcy oraz spadają do takiej wartości, że mamy wrażenia jakby silnik miał zaraz zgasnąć? Przyczyn może być wiele – od drobnych awarii aż po poważne usterki.
Układ zapłonowy
Gdy zauważymy, że obroty w naszym aucie falują rozwiązywanie problemu powinniśmy rozpocząć przede wszystkim od sprawdzenia stanu układu zapłonowego, czyli świec, przewodów wysokiego napięcia czy cewek. Jeśli któraś z części jest zużyta należy ją po prostu wymienić. Dodatkowo możemy także sprawdzić stan kolektora ssącego – czasami ulega on rozszczelnieniu i do silnika dostaje się dodatkowe powietrze co powoduje właśnie falowanie obrotów. Warto wiedzieć, że jakakolwiek nieszczelność może powodować takie zjawisko – nawet nieszczelna obudowa filtra powietrza. Kolejny krok w eliminowaniu tego typu usterki to diagnostyka silniczka krokowego. Jest on odpowiedzialny za sterowanie obrotami na biegu jałowym. Jak każda inna część w samochodzie może ulec po prostu uszkodzeniu. Zdecydowanie częściej pomaga tylko przeczyszczenia styków lub samego silniczka, najlepiej zrobić to przy pomocy kompresora.
Czyszczenie przepustnicy
Jeśli powyższe operacje nie przynoszą rezultatu powinniśmy zająć się przepustnicą. Jest ona odpowiedzialna za komunikację między kierowcą, a silnikiem. W momencie wciskania pedału gazu jest ona otwierana, a co za tym idzie do jednostki napędowej dostaje się więcej powietrza przez co obroty wzrastają. Przez cały czas eksploatacji samochodu ulega ona zabrudzeniu i po pewnym czasie należy ją wyczyścić. Nie jest to skomplikowany proces, jednak warto pamiętać tym, że czasami niezbędna jest wizyta w serwisie, aby po takiej operacji przeprowadzić adaptację przepustnicy. Czyszczenie najlepiej wykonywać przy pomocy benzyny lub specjalnego preparatu. Wystarczy tylko wlewać preparat, a druga osoba musi utrzymywać obroty silnika na stałym poziomie. Inną przyczyną falowania obrotów może być błąd w sterowniku silnika spowodowany nieprawidłową pracą któregoś z czujników. Wtedy należy odczytać błędy i wyeliminować problem z danym czujnikiem.
Auto z LPG
Czasami wystarczy tylko wyczyścić styki przy danej wiązce. Falujące obroty często występują w silnikach z LPG. Najczęściej wiąże się to z nieprawidłowo założoną instalacją gazową. W takiej sytuacji w pierwszej kolejności powinniśmy udać się do serwisu, w którym montaż był przeprowadzany. W większości przypadków falowanie obrotów w silniku z gazem powinniśmy zacząć od sprawdzenia właśnie całej instalacji. Jak widać tego typu usterka nie jest niczym strasznym – warto jednak reagować od razu, gdyż może się to skończyć poważną awarią.