Jak wiadomo na stacjach benzynowych do naszej dyspozycji jest kilka rodzajów paliw. Do silników o zapłonie iskrowym nalewamy benzynę, a do jednostek wysokoprężnych jest to olej napędowy. Sporadycznie niektórym z nas zdarzają się sytuacje, gdy po prostu pomylimy paliwa. Warto wiedzieć co zrobić w takiej sytuacji. Im bardziej świadomi będziemy, tym niższy będzie rachunek za nasz błąd. Są dwie zdecydowanie najważniejsze zasady.
W przypadku, gdy o fakcie złego paliwa w zbiorniku zorientujemy się jeszcze przed uruchomieniem silnika nie wolno go uruchamiać. Z kolei, jeśli uświadomimy to sobie po starcie powinniśmy go jak najszybciej zgasić. Jednym z objawów niewłaściwego paliwa jest szarpanie samochodu podczas jazdy, nawet na krótkim dystansie od stacji oraz gaśniecie silnika. Jeśli tak się stanie i samochód nam zgaśnie nie wolno uruchamiać go ponownie. Co zrobić dalej?
Złe paliwo – co robić?
Jeśli po zatankowaniu pojazdu uruchomiliśmy silnik, w pierwszej kolejności musimy przetransportować nasz pojazd do warsztatu. Powinniśmy sprawdzić również czy w pakiecie ubezpieczenia nie mamy assisstance, dzięki czemu wszystko to byłoby nieodpłatne. Czynność jaka zostanie wykonana w warsztacie to przede wszystkim wyczyszczenie układu paliwowego – od zbiornika aż po wtryskiwacze. Dodatkowo powinien zostać wymieniony filtr paliwa.
W przypadku, gdy po wlaniu niewłaściwego paliwa nie uruchomimy silnika to zazwyczaj konieczne jest jedynie wypompowanie paliwa ze zbiornika i wszystkich przewodów oraz wymiana filtra paliwa. Po zalaniu właściwego paliwa możemy uruchomić silnik, ewentualnie wspomagając ten proces specjalnym środkiem wprowadzanym do kolektora ssącego. Zdecydowanie w większości jedynie taki zabieg jest skuteczny. Dla bezpieczeństwa możemy sprawdzić jeszcze błędy w sterowniku silnika i ewentualnie je wykasować.
Zatem zakładając, że nic nie ulegnie uszkodzeniu powinniśmy zmieścić się w kwocie 500 zł. Kiedy natomiast przejedziemy zbyt duży dystans i uszkodzone będą wtryskiwacze powinniśmy szykować się na wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych w zależności od tego, czym jeździmy.
Olej napędowy w benzynie
Warto dodać, że po wlaniu oleju napędowego do silnika benzynowego nie będzie to aż tak szkodliwe jak w drugą stronę – jednostki wysokoprężne są dużo bardziej wrażliwe na tego typu pomyłki. Najczęściej kończy się to na wypompowaniu paliwa ze zbiornika i wyczyszczenie całego układu paliwowego, w tym przede wszystkim wtryskiwaczy. Olej napędowy jest dużo gęstszy niż benzyna dlatego zostaną one zaklejone. Zatem w przypadku benzyny jest to standardowy koszt ok. 500 zł oraz ewentualne wyczyszczenie wtryskiwaczy co będzie nas kosztować nie więcej niż 100 zł za sztukę. Wspomnijmy o tym, że o tego typu pomyłki na stacjach benzynowych raczej trudno, ponieważ pistolety i wlewy paliwa mają różne średnice – pistolet do nalewania oleju napędowego posiada większą średnicę niż ten od benzyny. Mimo tego, jeśli już zdarzy się pomyłka to raczej w stronę benzyny w silniku wysokoprężnym co oczywiście może być znacznie droższe w naprawie.