Współczesne samochody zostały wyposażone w wiele systemów, a co za tym idzie na desce rozdzielczej umieszczono nawet kilkadziesiąt kontrolek. Ich główne zadanie to ostrzeganie kierowcy przed wystąpieniem awarii w jednym z systemów lub po prostu jego nieprawidłową pracę. Mogą one być równego koloru – najczęściej kolory niebieski i zielony to kontrolki informacyjne, kolor żółty to kontrolki ostrzegawcze, a z kolei kontrolki czerwone to poważne usterki, np. brak oleju, których po prostu nie wolno nam bagatelizować.
Kontrolka silnika – co to takiego?
Jedną z kontrolek występujących na desce rozdzielczej jest ta z błędami silnika, czyli w starszych modelach napis ”check engine”, a z kolei w nowszych układach jest to po prostu kontur silnika tłokowego. Od 2001 roku jest to obowiązkowe ”wyposażenie” każdego pojazdu. Właśnie wtedy zostały wprowadzone obowiązkowe układy samodiagnozy. Jak to działa? W każdym z układów w samochodzie występuje wiele czujników, które przesyłają sygnały do komputera pojazdu. W przypadku wykrycia nieprawidłowego sygnału na desce rozdzielczej zapala się wspomniana kontrolka. W kontrolce ukrytych jest kilkadziesiąt kodów błędów, które należy odczytać przy pomocy komputera diagnostycznego. Powiedzmy sobie coś o samych błędach, a konkretniej to, że możemy podzielić je na chwilowe i stałe. Pierwsze z nich to takie, które po prostu znikają po pewnym czasie i więcej się nie pojawiają – najczęściej po ponownym uruchomieniu silnika. Błędy stałe z kolei to te w przypadku, których kontrolka nie gaśnie. W tej sytuacji zostaje nam tylko wizyta w serwisie i odczytanie kodu błędu. Niektóre z nich wskazują nam jedynie miejsce awarii, a inne konkretny problem.
Kontrolka silnika – za co odpowiada?
O czym zatem może mówić nam wspomniana kontrolka? Są do wszystkie nieprawidłowości, które nie zostały przypisane do pozostałych kontrolek znajdujących się na desce. Jeśli nie gaśnie ona przy uruchamianiu silnika może oznaczać to awarię lub usterkę katalizatora czy uszkodzenie sondy lambda. W takiej sytuacji najlepiej od razu udać się do mechanika. Bardzo często kontrolka ta pojawia się w samochodach ze źle zamontowaną lub ustawioną instalacją gazową – głównie chodzi tu o samochody używane, które już przed naszym zakupem miały już założony gaz. W tym przypadku bezwzględnie należy udać się do gazownika.
Kontrolka silnika – objawy
Za wszelką cenę powinniśmy unikać jazdy z zapaloną kontrolką, ponieważ może doprowadzić to do poważnego uszkodzenia silnika. Często po zapaleniu się zwiększa się zużycie paliwa, a samochód przechodzi w tryb awaryjny co może objawiać się np. znacznym spadkiem mocy czy ograniczonymi maksymalnymi obrotami. Zapewne w większości przypadków będziemy myśleć, że to coś bardzo poważnego, jednak nie zawsze musi tak być. Może to oznaczać drobną usterkę, która nie jest również kosztowna w naprawie. Jedno jest pewne – gdy tylko zobaczymy ją na desce rozdzielczej powinniśmy jak najszybciej wyłączyć silnik.