Na rynku w ciągu wielu dekad pojawiała się duża ilość atrakcyjnych modeli samochodów z solidnymi jednostkami. Właśnie takie silniki pojawiają się do dzisiaj w pojazdach Mazdy. Szczególnie, jeśli chodzi o motory benzynowe. Oczywiście jak zwykle jest jedna zasada – aby silnik był trwały musi być eksploatowany w odpowiedni sposób, a wtedy na pewno odwdzięczy się ”długowiecznością”. Jakie zatem są najlepsze silniki Mazdy? Biorąc pod uwagę tego producenta trudno znaleźć silniki, które trzeba omijać szerokim łukiem. Jednak przedstawmy trzy najlepsze jednostki od japońskiego producenta.
Silnik 2.2 MZR-CD, czyli solidny diesel
Zacznijmy, jednak od jednostki wysokoprężnej, a konkretnie od silnika 2.2 MZR-CD. Według wielu opinii kluczowe w przypadku tego silnika jest regularna zmiana oleju – maksymalnie co 15 tys. km oraz tankowanie paliwa jedynie z pewnego źródła co pozytywnie wpłynie na ich żywotność wtryskiwaczy. Dzięki zastosowaniu innych podkładek pod wtryski wyeliminowało problem z zapychającym się smokiem olejowym. Co więcej wprowadzono w tym silniku łańcuch rozrządu. W przypadku pierwszych egzemplarzy zdarzało się, że rozciągał się po przejechaniu 100 tys. km, a naprawa była niezwykle kosztowna. Warte uwagi jest to, że na bagnecie oleju oprócz standardowych oznaczeń pojawił się również ”X” mówiący o tym, iż po przekroczeniu tego stanu olej może zostać zassany przez odmę co z kolei jest w stanie doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki.
Seria L – dobre silniki z dużymi przebiegami
Przejdźmy teraz do wspomnianych jednostek benzynowych, a konkretnie do tych z serii L – 1.8 oraz 2.0. Przy kupnie samochodu z tymi silnikami należy zwracać uwagę na duże przebiegi. Dodatkowo powinniśmy uważać na zwiększony pobór oleju. Zazwyczaj wiążę się to ze sporym przebiegiem lub nieregularną wymianą oleju. Czeka nas wtedy wymiana uszczelniaczy zaworowych czy pierścieni tłokowych co generuje koszty w wysokości kilku tysięcy złotych. Przed samym zakupem trudno jest jednak dokładnie zweryfikować stan silnika bez jego rozbiórki. Nowsze generacje tych jednostek miały również problemy ze zmiennymi fazami rozrządu. Koszt naprawy tej usterki szacuje się na ok. 2-3 tys. zł. Są to największe bolączki tych silników, a poza tym raczej nie ma z nimi większych problemów. Dodajmy, że są dosyć wrażliwe na instalacje gazowe ze względu na wypalające się gniazda zaworowe.
Silniki Skyactiv-G, czyli innowacja połączona z trwałością
Biorąc pod uwagę nowsze jednostki tego typu cieszą się one bardzo dobrą opinią za sprawą wysokiej trwałości. Na wstępie warto dodać, że posiadają one wyższy stopień sprężania niż w przypadku standardowej benzyny. Zastosowany cykl Atkinsona pozwolił na wyeliminowanie spalania stukowego. Dzięki temu silnik pracuje przy najniższym obciążeniu. Zaletą tych jednostek jest stosunkowo niskie spalanie. Jeśli chodzi o typowe usterki raczej ciężko cokolwiek o tym powiedzieć, ponieważ silniki te mają jeszcze stosunkowo niskie przebiegi. Najbardziej polecana jest jednostka 2.0.